This life

Alla inlägg under juli 2009

Av Yvonne - 14 juli 2009 23:18

Förra sommaren gjorde jag en jordgubbspaj med maräng som gillades stort av familjen. :D

Det har varit en del "tjat" (det är ju bara positivt när någon gillar vad man gör ;)) och önskningar på att jag ska göra den i sommar också.

Jodå, har jag sagt, jag ska göra den... och tiden har gått, och så tänker man plötsligt, nu måste jag göra den innan jordgubbarna tar slut.


Så idag gjorde jag den!!

Den är mycket god. Ska nog testa och lägga i andra bär och se hur det blir.


 

Pajdeg i botten som har förgräddats, sedan vaniljkräm o jordgubbarna.

 

 På toppen breder man på marängen. In i ugnen 10-15 min.

 

 Jordgubbspaj med maräng

Serveras ljummen eller kall med vispad grädde eller glass.



Av Yvonne - 14 juli 2009 14:37

Idag känns det härligt att äntligen vara ledig. Förra veckan var rätt så fullspäckad med jobb, nöje och diverse aktiviteter. Det känns i kroppen nu vill jag lova.

Så jag tar det ganska lugnt idag... ;)



Hallonen är mogna.... mmm gott!!!



Plockade några och åt tillsammans med fil. Mycket gott!!!

Av Yvonne - 12 juli 2009 07:44

Jag har jobbat inatt och har precis varit ute i strilande regn med Elly. Oj vad våta vi blev. Men glad är hon som vanligt när jag går ut en runda med henne. Mycket finns det att nosa på. En stackars igelkott hade fått sätta livet till och låg platt mitt på vägen. Igelkottar är fina och trevliga djur tycker jag.


Jag kan tala om att det är inte helt fel att krypa ner i sängen nu, speciellt när det regnar ute. God natt!

Av Yvonne - 10 juli 2009 22:47

Jag har varit och kollat in SKK utställning i Tvååker idag. Rätt så skönt och avslappnat att åka dit utan hund och utan att ställa hund. Inte för att Elly är jobbig på något vis, hon är lätt att ha med och finner sig i det mesta och det är skönt. Men till den här utställningen hade jag inte anmält henne trots att det är så nära.


Roligt är det att se så många olika raser, stora som små. Vet inte om jag ska åka dit och titta i morgon också, jag får se...


Av Yvonne - 10 juli 2009 22:32

är Hans!! :))  För han har idag påbörjat sin semester, ja egentligen börjar han på måndag då.


Jag får dock slita ett tag till ;)   nu har jag 5 nätter kvar , thoho..., jag räknar verkligen ner nu. Ska bli så skönt med semester, men jag gläds naturligtvis för Hans del. Nu har han 5 veckors semester. :))

Av Yvonne - 10 juli 2009 21:08

Vi hade en jättehärlig kväll hemma hos Christina, en jobbarkompis. En kväll som bjöd på sommarsol men också en del blåst, som det så ofta gör här på västkusten.


Men blåsten klarade vi oss ifrån bra, Christina har ett mysigt uterum som vi satt i. Först bjöds på goda snittar. Mums!!



Under tiden tändes grillen, som sedan vi la på med diverse läckerheter... vad säges om grekiska spett, spanska spett och fläskkarré !!


Jag beundrade även Christinas fantastiska pelargoner, Mårbacka som hon bevarade år från år. Ljuvliga blommor!!!


 


När det grillade var klart åt vi det med en god sallad och potatisgratäng.


Till kaffet hade Christina gjort en supergod blåbärscheescake. :))


Den här härliga ljuskronan hängde i uterummet.


En härlig kväll hade vi, jag hoppas vi gör om det!!


Av Yvonne - 9 juli 2009 16:03

Vi som jobbar natten samlas ikväll för en härlig grillkväll hemma hos en jobbarkompis. Riktigt roligt ska det bli. Just nu skiner solen, och det klart att den kommer fortsätta göra det!!!! ;))


Av Yvonne - 7 juli 2009 19:12

Idag har det regnat på f.m och åskan gick också.

Det var bara väntat, fast jag trodde det var på gång med oväder redan i torsdags-fredags då jag mådde så dåligt i värmen.

Nu friskade det upp lite och på e.m och nu framåt kvällen har vi haft solsken här.


Ska snart iväg till jobbet, jobbar nu i två nätter, sedan ledig två, jobbar sen igen lördag o söndag natt. Så denna veckan är det ganska mycket.

Men skönt är det att de svalnat lite, ligger nu runt 20-21 grader ute. Det blir lättare att jobba då också...;))


Igår kväll var jag och Johan iväg på fotboll. Åkte ner till Halmstad där HBK mötte IFK Göteborg.

En härlig kväll var det... dock kom de fyra regnstänk en stund innan matchen skulle börja  ;))  Så pass så att om man iallafall tittade på himlen som var väldigt mörk, skulle tro att det kunde komma en rejäl regnskur.


Många fick upp sina jackor och en del fick upp sina paraplyer...!!!!!??????

PARAPLY??? Det borde vara förbjudet att fälla upp paraply i tät folksamling, vad tänker en del folk med...?? på något vis försvinner vettet ur en del i samma ögonblick paraplyet ska upp.

Nåväl, det gick väl mitt i all villervalla.... och som tur var ville han där uppe bara skoja med oss lite. Något regn blev det aldrig, himlen klarnade upp och det blev en fin kväll!


Hur slutade matchen då? 0-0 blev slutresultatet. Men matchen var riktigt rolig för det, med många bra chanser på båda håll, men det gäller ju och sätta dem också förstås.  ;)

Lite lustigt i det hela är att Johan och jag håller på varsitt  lag, han på HBK och jag på IFK Göteborg. Så när HBK hade någon målchans och missade, så skrek Johan neeeej och jag jaaa, och tvärtom när IFK hade målchans. :D hi hi

(synd bara att IFK inte vann)


Efter regnskuren som kom idag var jag runt i trädgården och njöt av den betydligt lättare luften. Och då såg jag att vinbären kommit så här långt...jättegoda att äta som de är!




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Att längta till!

  

Kategorier

Arkiv

Väder

Länkar

RSS

Sök i bloggen


Skapa flashcards