This life

Alla inlägg under juli 2009

Av Yvonne - 20 juli 2009 11:57

åh, är det verkligen sant.... ska jag äntligen få semester snart  ;))

Det ska bli såååå skönt! Och ni som försöker skrämma mig med att det kommer vara dåligt väder... hi hi, jag kan tala om att det biter inte på mig... jag bryr mig inte om vädret, bara jag får vara leeeeeedig! Tjoho!!! :D


Men först..... ladda för 2 nätter till....



Av Yvonne - 19 juli 2009 19:04

Idag åkte jag och Hans och Elly också förstås till skogen, brukar alltid kännas skönt och lite förhoppningar hade jag att kanske hitta kantareller och blåbär.

Ok, jag hittade, men absolut inget att komma med precis, hi hi.


 

Mycket blåbärsris, men bara några enstaka bär.....

Nej, ska jag plocka så får det allt vara lite mer på varje ris.


 

Och kantareller då... samma sak där, bara enstaka och inte många alls. nej jag hoppas på mer, annars får man vänta tills trattkantarellerna kommer.



 

Det var ändå en jättehärlig skogstur, som gillades inte minst av Elly.

Här på bilden, knappt tid att sitta still....   ;))  sedan full fart igen.


Av Yvonne - 18 juli 2009 22:47

mmm doftar underbart


Av Yvonne - 18 juli 2009 22:33

Att sitta ute på terassen under vinrankan och läsa en bra bok - det är inte dumt det!! :D



Av Yvonne - 17 juli 2009 23:21

Ja, gott blev det och en härlig kväll hade vi.

Sallad på rucolasallad, gurka, tomat, fetaost och kalamatasoliver(jag älskar fetaost och kalamatasoliver så för mig var det julafton :D) .   Grekiska grillspett (se föregående inlägg)  potatis kokt med dill, vitlökssås och bröd.

På salladen ringlar jag Glenn Strömbergs olivolja, så det blir både italienskt och grekiskt kan man säga. Gott blir det iallafall!!

Av Yvonne - 17 juli 2009 18:56

Ja, grillning blir det ikväll. Bl a grekiska grillspett inköpta från Gudmundsgården, som ligger här i närheten.

Suveränt goda grillspett har de!!!

Potatisen står på spisen och jag ska strax gå ut i köket och blanda en god sallad till.



Vi åkte ner till stranden och tog ett dopp tidigare, det var såååå skönt!

Havet är ändå helt oslagbart, så är det!!


Ha en skön fredagskväll!



Av Yvonne - 15 juli 2009 15:03

Jag lägger ut receptet på jordgubbspajen här.


Deg:

3  1/2 dl vetemjöl

4 msk florsocker

150 g smör el. margarin

1 stor äggula

1 msk vatten


Vaniljkräm:

2 äggulor

3 msk socker

3 dl vispgrädde

1 msk potatismjöl

ca 1/2 tsk vaniljsocker


Fyllning:

ca 1 liter jordgubbar

3 äggvitor

2 dl socker


Blanda mjöl, florsocker. Finfördela matfettet däri, tillsätt äggulan uppvispad med vattnet och arbeta snabbt samman till en deg. Klä en rund form med löstagbar botten, ca 22 cm i diameter, med degen. Sätt en folieremsa runt degkanten och låt formen stå kallt i 20-30 min.


Sätt ugnen på 200 grader.


Vispa samman äggulor, socker, grädde och potatismjöl.

Låt det sjuda upp under vispning och sjuda tills krämen är tjock. Låt den kallna och smaksätt med vaniljsocker.


Grädda degbottnen på galler mitt i ugnen ca 20 min. Ta bort folien efter halva tiden.


Rensa jordgubbarna, dela dem itu. Vispa äggvitan till hårt skum och rör ner sockret.


Lägg vaniljkrämen på botten i pajskalet. Strö över jordgubbarna och täck med marängsmeten.


Grädda omedelbart på galler lite under mitten i ugnen tills marängen fått fin färg,

10-15 min.


Serveras ljummen eller kall med vispad grädde eller glass.




Av Yvonne - 15 juli 2009 14:45

Vaknade till sol och fint väder. Men under dagen har det regnat rejält och även åskat en del. Nu är det fint väder igen. Sol, härligt!


Jag och Mattias var inne i stan och gjorde lite ärende. Mattias vill testa linser och gjorde det för första gången idag. Han ska tillbaka igen på fredag och lära sig hur man sätter i dem själv. Om det kommer passa honom och hans ögon är jag helt övertygad om att han kommer fixa detta bra. När han är motiverad för något och själv vill, så klarar han allt. ;)


Ja, nu jobbar jag i natt, men det är bara en natt så det är ok.






Ovido - Quiz & Flashcards